Nationaal Keurmerk Mediawijsheid

altDe invloed en de rol van de media in ons leven is in de laatste 20 jaar enorm toegenomen. Wij kunnen ons haast geen leven meer voorstellen zonder het twitteren, pingen, chatten, gamen en bloggen. Er zijn al twee digitale generaties kinderen opgegroeid met de vanzelfsprekendheid van alle media die wij dagelijks tot onze beschikking hebben. Deze nieuwe generaties gaan technisch razendsnel en vaardig met de media om, maar blijven kinderen die op sociaal-emotioneel vlak wel begeleiding en opvoeding nodig hebben.

Mediawijsheid

Al in juli 2005 presenteerde de Raad voor Cultuur het advies `Mediawijsheid, de ontwikkeling van nieuw burgerschap’, waarin de raad het belang van mediawijsheid benadrukt: “het leren hoe je bewust, kritisch en actief kunt bewegen in een fundamenteel gemedialiseerde wereld”.

Toch valt het in de praktijk niet mee om de mediawijsheid van jeugd te verbeteren, mede omdat de oudere generaties hen letterlijk niet kunnen bijhouden. Zowel ouders als professionele opvoeders hebben geen inzicht meer in de belevingswereld van de jeugd en door de mobiele media valt het toezicht weg. Dat betekent dat de begeleiding en opvoeding van jeugd in deze gemedialiseerde wereld gecompliceerd en lastig kan zijn.

Mediawijs met de Nationaal MediaCoach

De Raad voor Cultuur adviseerde in 2005 om professionals op te leiden tot MediaCoaches; pragmatische specialisten die de mediawijsheid van jeugd op de agenda zetten in de organisaties waar zij werkzaam zijn. Dat leidde in 2007 tot de post-HBO Nationale Opleiding MediaCoach voor professionals in het onderwijs, media- en bibliotheek, bedrijfsleven en jeugdzorg. Deze opleiding wordt ondersteund door de Europese Commissie en leidt Nationaal MediaCoaches op; dé specialisten op het gebied van mediawijsheid en jeugd. Zij zijn volledig up-to-date en in staat om zelfstandig projecten te initiëren met het doel het verbeteren van mediawijsheid van jeugd, ouders en collega’s. Tijdens de opleiding ontwikkelen zij een pragmatisch beleidsplan voor de eigen werkomgeving. Elk half jaar komen zij bij elkaar om de laatste ontwikkelingen te bespreken en te onderzoeken hoe deze kunnen worden ingepast in de eigen organisatie. Deze terugkomdagen zijn verplicht ter jaarlijkse verlenging van het officiële Nationaal MediaCoach Certificaat. Op deze wijze is de kwaliteitscontrole van een professionele en actueel geïnformeerde Nationaal MediaCoach alsmede het Keurmerk gewaarborgd.

Nationaal Keurmerk Mediawijsheid

Sinds 2007 zijn er in Nederland meer dan 2400 Nationaal MediaCoaches opgeleid, die in de praktijk daadwerkelijk de mediawijsheid van jeugd verbeteren. Organisaties waar een gecertificeerd Nationaal MediaCoach werkzaam is, hebben het recht het officiële Nationale Keurmerk Mediawijsheid te voeren.

Logo gecertificeerd Nationaal MediaCoachHet Nationale Keurmerk Mediawijsheid geeft aan dat een organisatie het belang van de ontwikkeling van mediawijsheid bij jeugd, ouders en andere volwassenen onderkent en dit in het beleid heeft opgenomen. Deze organisatie heeft een gecertificeerd Nationaal MediaCoach in dienst als professioneel aanspreekpunt en initiator van mediawijsheidprojecten. De Nationaal MediaCoach heeft de Nationale Opleiding MediaCoach succesvol afgerond en neemt elk jaar deel aan het terugkomprogramma.

Hier vindt u de studiewijzer van de Nationale Opleiding MediaCoach.